פיתוח מנהיגות: תובנות מהארגונים המובילים בעולם

עם השתנותו המתמדת של הנוף הכלכלי והדמוגרפי, עולה שוב ושוב השאלה: מה הוא תפקידו של גוף המש"א בארגון? מחד, בחברות רבות נתפס גוף המש"א כגוף טכני-אדמיניסטרטיבי גרידא. אנשי המש"א עצמם תופסים את עצמם כמי שמקומם הוא בהנהגת הארגון, ותפקידם אסטרטגי בנוסף לביצועי. הפער הזה בין התפיסות מגדיר את מצבם של ארגוני מש"א רבים.

מאמר שפורסם בינואר 2015 על ידי חברת הייעוץ הגלובלית מקינזי מנסה לתת כיוון לתפקידו של גוף המש"א בארגונים. פיטר אלן, בעבר יועץ בכיר במקינזי והיום סמנכ"ל המש"א בחברת האינטרנט Agoda, מספק במאמר שלו קווי מתאר לחשיבה חדשה על מקום גוף המש"א בארגון.

מי מנהל את האנשים?

ראשית מתאר אלן מאפיין מרכזי של תמונת המצב בארגונים כיום: גוף המש"א הוא שמנהל את האנשים, במקום המנהלים. המצב הזה נובע מחד, מהתפיסה של מנהלים את עצמם כאחראים על השגת תוצאות עסקיות בלבד, ולא על ניהול האנשים, מה שגם מתאים לנטיות ולכישורים שרובם מגיעים איתם לתפקיד. מאידך, המצב נובע מהנטיה של גוף המש"א לסגור את הפערים הניהוליים הללו בעצמו, לפתור בעיות בין המנהלים והעובדים, ולאורך זמן גם לצבור לעצמו תחומי אחריות ו"תהילה" ארגונית כתוצאה מכך.

אלא שהמצב הזה מייצר הפרדה בין עובדים למנהלים שלהם, והפרדה דיכוטומית בין אנשים ותוצאות. ההפרדות האלה מזיקות לארגון ככלל.

לעזור למנהלים לנהל

אלן מציג תפיסה אחרת, בה הגוף המש"א נערך מחדש: לא עוד מנהל ומתווך הניצב בין המנהל לעובד, אלא גוף שתפקידו לסייע למנהלים לנהל טוב, וכן לסייע לעובדים "לנהל כלפי מעלה" בתוך הארגון.

אלן מציג כמה עקרונות מפתח שנגזרים מהגישה הזו:

פיתוח מנהיגות – המנהלים, ולא גוף המש"א, אחראים על פיתוח המנהיגות בחברה

  • הפיתוח נעשה ברובו מתוך הארגון, ולא על ידי חברות חיצוניות, כפי שהדבר קורה בארגונים רבים.
  • המאפיינים הנדרשים כדי להצליח כמנהיג בחברה מוגדרים על ידי המנכ"ל וחברי ההנהלה הבכירה, והם מונחלים במורד ההיררכיה הארגונית עד לאחרון העובדים.
  • בחינת המנהלים והעובדים מתבצעת על בסיס התנהגויות שאפשר לצפות בהן בתפקיד הנוכחי, ולא על בסיס הערכת פוטנציאל מנהיגותי, שאלן סקפטי לגבי היכולת לבחון אותה.
  • הציפיה למנהיגות אינה מוגבלת למנהלים בלבד, אלא מונחלת לכל עובדי הארגון.
  • אותם מאפיינים משמשים את המנהלים והעובדים בכל מחזור החיים של העובד בארגון: מהחלטות בדבר גיוסים חדשים, דרך תהליך האוריינטציה של עובד חדש בארגון, עבור בתהליך הערכת הביצועים שלו, ועד הערכת צרכי הפיתוח שלו והיכולת של העובד להתקדם לתפקיד הבא.

ניהול מחזור החיים של העובד – מנהלים, ולא גוף המש"א, אחראים על כל האספקטים של ניהול האנשים – גיוס, הערכה, תגמול ומשמעת.

  • כיוון שהמנהלים הם אלה הצריכים להתמודד עם התוצאות שמשיגים אנשים בצוות שלהם, יש להעצים מנהלים לקבל את ההחלטות הרלוונטיות, ויש להטיל עליהם את האחריות לתוצאות של החלטות אלה.
  • גוף המש"א מנסה לעצב את תהליך קבלת ההחלטות של ניהול האנשים, ובמקום לקבל את אותן החלטות בעצמו.
  • גוף המש"א מספק למנהלים נתונים שניתן לפעול על פיהם, וכן כלים שידריכו אותם במהלך קבלת ההחלטות (כמו למשל בשלב הגיוס: מערך מבחנים למועמדים, ובסיס נתונים להשוואה על פי אותם מבחנים, והדרכה בביצוע ראיון אפקטיבי וכו').
  • גוף המש"א שואל שאלות במהלך תהליך קבלת ההחלטות, אבל נמנע מלספק להן תשובות.

ניהול קונפליקטים – גוף המש"א משתדל להימנע מתפקיד המתווך במקרה של קונפליקט בין העובד והמנהל. במקום תיווך, גוף המש"א מעצים את המנהל והעובד לפתור את הבעיות בעצמם.

  • גוף המש"א מספק למנהלים ולעובדים כישורים, מידע ותהליכים נכונים כדי שיוכלו לפתור את הבעיות ביחד
  • לעובד יש אחריות "לנהל כלפי מעלה". במקרה של קונפליקט שלא ניתן לפתור ישירות מול המנהל הישיר, הכתובת הבאה אינה ה-HR, אלא מנהל שמעל המנהל, וכך הלאה על למנהל המחלקה המדווח ישירות למנכ"ל

בהרבה מאוד מהארגונים שאנחנו עובדים איתם אנחנו רואים את הבעיה שאלן מדבר עליה. אנשי משאבי אנוש שלוקחים תפקיד קדמי מדי בניהול האנשים, ומנהלים שלוקחים תפקיד צר מדי בניהול האנשים.

ברבים מהפרויקטים שאנו מלווים, וממוקדים בטרנפורמציה של גוף המש"א, חלק משמעותי מהשינוי הוא בניית אותה תשתית של תהליכים, הכוללים מידע ומדיניות, המאפשרת למנהלים לקחת תפקיד משמעותי יותר בניהול האנשים שלהם, ומאפשרת למשאבי אנוש להיות יועץ.


מה עובד ומה לא? בואו ללמוד כיצד מצליחות החברות המובילות בעולם לזהות, לגייס, לפתח ולשמר את המנהיגות בארגון הורידו עכשיו את מחקר Top Companies for Leaders מבית Aon Hewitt.

להורדת המאמר לחצו כאן

אודות הבלוג

AKT הינה חברת הייעוץ למשאבי אנוש הגדולה בישראל. החברה מונה כ-100 יועצים ואנשי מקצוע ופועלים בה הצוותים המובילים בתחומם. אנו משרתים למעלה מ-100 לקוחות, מהארגונים הגדולים במשק, הרואים באנשיהם את המשאב המשפיע ביותר על תוצאותיהם העסקיות. בבלוג זה נשתף בניסיון ובידע שצברנו במאות הפרויקטים שניהלנו לאורך השנים.

הירשמו לעדכונים באימייל

פוסטים אחרונים

פוסטים לפי נושאים