מדוע מנכ"לים בישראל אינם מקדישים די לפיתוח מנהיגות בארגון שלהם?

חברת הייעוץ מק'ינזי פרסמה בתחילת השנה מאמר ושמו Decoding Leadership: What really matters. המאמר מסכם מחקר המבקש לברר מה הן תכונות הליבה המאפיינות מנהיגות אפקטיבית בארגונים, וכבר עסקנו במסקנותיו בפוסטים אחרים, אבל בפוסט הזה רצינו להתמקד דווקא במשפט אחד מתוכו – משפט הפתיחה.

וכך מתחיל המאמר: "Telling CEOs these days that leadership drives performance is a bit like saying that oxygen is necessary to breathe". ובעברית: "לספר למנכ"לים בימינו שמנהיגות מביאה תוצאות זה קצת כמו להגיד להם שהם חייבים חמצן כדי לנשום". כלומר, בתמונת המצב שמתארים כותבי המאמר, ברור לכל מנכ"ל שאם ברצונו לשפר את הביצועים העסקיים של הארגון בראשו הוא עומד, הרי שהוא חייב להקדיש תשומת לב ומשאבים לזיהוי, פיתוח ושימור מנהיגות בארגון.

תמונת המצב שמתארים אנשי מק'ינזי, בה הדברים מובנים מאליהם, נתמכת גם בתוצאות של מחקר Top Companies for Leaders, שערכה חברת Aon Hewitt, חברת הייעוץ הגדולה בעולם למשאבי אנוש, ש-AKT חברה ברשת המשרדים הבינלאומית שלה. המחקר מראה שאחד המאפיינים של חברות מובילות הוא המחויבות, הנלהבת לעיתים, של ההנהלה הבכירה ביותר לפיתוח מנהיגים בארגון.

Whatmakestopcompnies

כך מצא המחקר של Aon Hewitt כי 100% מהחברות המובילות אישרו את ההיגד "בעלי העניין בחברה (חברי הדירקטוריון, הנהלת החברה) מבינים כיצד אסטרטגיית המנהיגות שלנו מייצרת ערך". ואם תאמרו "אבל מדובר רק בחברות המובילות בעולם. מה עם השאר?", נענה לכם שגם בקרב שאר החברות שהשתתפו במחקר (סה"כ 2,300 חברות ברחבי העולם), לא פחות מ-90% השיבו שההיגד הזה נכון עבורן.

ואין מדובר רק בהיגדים. המחקר של Aon Hewitt מצא כי ב-100% מהחברות המובילות המנכ"ל עצמו מעורב בניהול ההמשכיות בארגון (Succession Planning), ובלמעלה מ-95% מהן הוא מעורב ישירות בתהליך ה-Talent Review, בניהול דיוני ביצועים ובווידוא שהטאלנט בארגון מתפתח על ידי כך שהוא נע בין חטיבות עסקיות ותפקידים. 92% מהמנכ"לים של החברות המובילות מעורבים בזיהוי בעלי פוטנציאל גבוה. גם המעורבות של הדירקטוריונים בחברות המובילות גבוהה, כשהדברים אמורים בזיהוי ובפיתוח המנהיגות בארגון.

Tcflinvolvement

 

ומה אצלנו? האם גם בישראל מוכנות ההנהלות להשקיע כסף, זמן אישי יקר ואת זמנם של מנהלים המדווחים להנהלת החברה, כדי לדאוג שלארגון יש את המנהיגות הנכונה, שתסייע לו להשיג את יעדיו העסקיים?

לצערנו הרב, החווייה שלנו מארגונים רבים מדי בישראל היא שההנהלה הבכירה אינה מבינה ש-Leadership drives performance, כמאמר המחקר של מקינזי. הגם שלעיתים הנהלות בכירות טוענות שהן מבינות את חשיבות הנושא, השורה התחתונה מצביעה על כך שההשקעה בפיתוח מנהיגות בארגונים ישראלים אינה מתקרבת להשקעה שאנחנו מזהים בחברות מובילות בעולם. אם נמשיך את הקו של מק'ינזי, הרי שהעובדה המצערת הזו משולה לבעיה באספקת החמצן בארגונים רבים.

מדוע זה כך?

להתנסויות המעצבות שלנו יש חלק משמעותי בדרך בה אנחנו פועלים. רוב המנהלים הבכירים בישראל גדלו בארגונים שלא טיפחו אותם והשקיעו בהם, ומירב הגדילה שלהם כמנהלים נעשתה באמצעות למידה עצמית וחוויות בתפקיד. לכן, כמי שאין להם חווייה משמעותית של מנטורינג פנים-ארגוני וליווי, יש להם פחות הבנה של תהליכי הפיתוח, פחות הבנה של ההשפעה שלהם על המנהל, ומכאן שהם גם הרבה פחות ממוקדים בהם.

בנוסף, בארגונים בישראל המבט ממוקד מאוד בהיבטים העסקיים והטכנולוגיים של הארגון, והרבה פחות בהיבטים האנושיים שלו. כמי שגדלו בסביבה מוכוונת תוצאות, טכנולוגיה ופעולה, המבט של המנכ"ל הישראלי אינו ממוקד באנשים שמרכיבים את הארגון שלו.

אז מה בכל זאת עושים?

כיוון שחוויות הן המעצבות את תפיסת העולם של המנהיגות הנוכחית בארגון, רק חוויות יוכלו לשנות אותה. לכן, המפתח להבאת השינוי צריך להיות חשיפת המנכ"לים והסמנכ"לים לחוויות אחרות, של פיתוח תהליכי מתוך הארגון. למשל תהליכים אישיים של אבחון לצרכי פיתוח, מנטורינג על ידי איש עסקים בכיר (דירקטור או חיצוני), קורס באחד מבתי הספר המובילים בעולם למנהל עסקים, או התנסות בסביבה אחרת שמייצרת אתגרים ניהוליים אחרים. חשיפה אישית לחוויה שבפיתוח וליווי מהסוג שמאפיין את הארגונים המובילים בעולם, והתרומה האישית שהם צפויים לקבל ממנה, עשויות בהחלט להפוך את האמירה Leadership drives performance, לברורה מאליה, באופן שמתארים אנשי מקינזי.


בואו ללמוד עוד על הסיבות בגללן מצליחות החברות המובילות בעולם לזהות, לגייס, לפתח ולשמר את המנהיגות בארגון הורידו עכשיו את מחקר Top Companies for Leaders מבית Aon Hewitt.

להורדת המאמר לחצו כאן

אודות הבלוג

AKT הינה חברת הייעוץ למשאבי אנוש הגדולה בישראל. החברה מונה כ-100 יועצים ואנשי מקצוע ופועלים בה הצוותים המובילים בתחומם. אנו משרתים למעלה מ-100 לקוחות, מהארגונים הגדולים במשק, הרואים באנשיהם את המשאב המשפיע ביותר על תוצאותיהם העסקיות. בבלוג זה נשתף בניסיון ובידע שצברנו במאות הפרויקטים שניהלנו לאורך השנים.

הירשמו לעדכונים באימייל

פוסטים אחרונים

פוסטים לפי נושאים